yang tak berapa berhingus

Selasa, 15 Januari 2013

Tuhan, jadikan dia ahli syurga

betul apa orang kata, manusia yang paling banyak kita berhutang, ialah mak dan ayah.

mati balik hidup pun, takkan mampu kita balas apa yang dah diorang buat.

Papa adalah manusia yang paling susah aku nak tengok dia susah hati.

menangis? aku tak penah tengok.

bagi papa, menangis tak gentlemen mungkin.

segala susah jerih payah papa aku dengar dari mulut mama. tak penah papa cerita sendiri.

tapi ni, yang ini buat aku sebak betul. buat aku berhutang besar dengan papa.

pemili aku bukan berada. bukan orang kaya.

awal tahun ini saja, beratus ringgit perlu.

untuk belanja, untuk rumah sewa, minyak, duit buku, macam macam lagi lah.

dan anak, bila takde duit, mintak ke sapa?

mestilah mak dan ayah.

itulah. kadang kadang mungkin sebagai anak mudah sangat nak mintak duit, tak perlu pikirkan langsung apa mak ayah punyai wang atau tidak. apa, kalau sekali kita telepon mintak ratusan ringgit, mampu atau tidak ibu ayah sediakan dalam masa yang kita perlu. apa, adik beradik lain cukup belanja kalau diberi duit kepada kita.

orang kaya lain. hari ni mintak, hari ni dapat.

"angah nak kena bayar sewa rumah, duit buku, minyak. banyak duit nak pakai."

aku berdebar sebenarnya bila taim takde duit nak mintak. malu. malu sebab dah sampai saat 23 tahun, masih mengepau duit mak ayah.

"nanti papa usahakan cari duit"

ringkas. mudah sangat jawapan papa. macam ratusan ringgit tu boleh dia cari dalam semalaman.

beberapa hari lepas tu, papa hantar SMS.

"papa dah bank in duit. guna bebaik."

jangan cakaplah. memang hepi ke langit dapat mesej tu. aku balas mesej tu dengan "tima kasih".

jujur,aku tak kata apa, tak ingat apa dah. hepi. hepi.

malam tu mama mesej aku.

"dah dapat duit yang papa bank in tu?"

"dah."

"jangan boros. papa dah dua hari pegi keje bawak megi. dia amik OT dah seminggu. pagi balik sampai pagi esok. tak sempat nak makan tengah hari dah pegi keje. sempat minum air je. tu nak bagi duit kat kamu tu."

terduduk aku. terkesima aku tengok mesej tu.

patutlah papa mesej, "guna bebaik."

yang aku baca takat "papa dah bank in duit"

kalau tanya papa, mampuih balik hidup takkan dia ceritakan.

aku tak tahu nak cakap apa. nak buat apa. besar. besar sangat budi papa.

tiap kali aku teringat aku papa, aku hanya mampu cakap,

"Tuhan, jadikan dia ahli syurga."





Tiada ulasan:

Catat Ulasan