yang tak berapa berhingus

Khamis, 5 September 2013

"orang lelaki taim dia nak kahwin,dia akan pilih orang pompuan yang bertudung." kenapa?

dah lama tak update belog. bizi katakan. semester akhir ni, tampak lecturer macam all out kejamnya bagi assignment. dengan action research lagi. dengan internship lagi. dan dengan ntah apa ke mak nenek lagi.

so kira malam yang aku update ni, kira malam free la. ekceli bkn free pun. ada assignment kene submit next week.

dah next week, next week ler kita baru buat. ya dak?

so itu hari taim tengah rilek2 dgn kengkawan makan2, ada sorang bukak cerita pasal ramai member sebaya yang sudah menikah. yang se-grup melepak ni semua masih belum sampai ke arah itu.

sembang pasal kahwin ni biasalah, akan cerita pasal lelaki dan perempuan. so member ni, oh dia sorang pompuan, dia pun ada la cakap, macam tajuk post ni,

"orang lelaki taim dia nak menikah, dia akan pilih orang pompuan bertudung, kan?"

i can't say that statement is true nor wrong. tapi ini pandangan aku. as a lelaki lah.

honestly, pompuan bertudung ka, tak bertudung ka, semuanya layak untuk bernikah. sama ja. tapi yang lelaki pick pompuan yang bertudung ni, sebenarnya bukan soal 'tudung' tu, ada sebenarnya yang lebih besar dan deep makna dia.

macam ni. soal tudung tu berkait rapat dengan soal aurat. itu semua orang tahu. dan kalau tak dijaga aurat tu, maka ia dianggap dosa. dan dosa seorang pompuan, selain dari diri dia sendiri, pihak lain yang kena tanggung, parent dia dan, suami dia.

dan bab hal rumah tangga, ketaatan sang isteri tu, adalah pada si suami. taat si isteri pada suami, maka syurga lah balasan dia. derhaka dia pada suami, toksah nak kata. neraka jawab dia.

jadi, bayangkan kalau seorang lelaki kahwin dengan seorang pompuan. yang tidak bertudung.yang tak pernah nak pakai tudung @ menutup aurat. yang gaya hidup dia memang tak ada pun soal menutup aurat. dan lelaki ni seorang yang tahu akan hukum agama, menyuruh isteri dia tutup aurat bermula dari saat mereka bernikah sampailah bila-bila.

seorang yang tak menutup aurat, tiba-tiba disuruh buat, for sure susah kan?

aku tak tahulah orang pompuan rasa apa soal aurat, tapi kalau aku, cukup susah sebenarnya nak jaga benda tu. sedang kita yang biasa dah menjaga aurat pun kekadang boleh terleka terdedah aurat ni dgn tak sengaja, macam mana pulak dengan orang yang langsung tak pernah tutup?

dan bagi isteri yang disuruh suami dia supaya tutup aurat, mesti susah nak ikut. tapi kalau dia ingkar, dah kira derhaka kan?

benda yang paling susah nak dapat dari seorang pompuan ni, adalah ketaatan dia.

cuba bayang, kita dengan suami keluar gi jenjalan, kendian kita lalu satu butik baju.kita tgk ada baju yg kita cukup pekenan nak beli.tapi tetiba si suami tak benarkan kita beli. tak kira lah apa alasan dia pun,duit dia ka, duit kita ka, tapi memang dia tak bagi beli. so, kita yang isteri ni, nak ikut cakap suami ,atau nak beli ?

ikut cakap suami, taat. pi beli baju tu, dah dikira ingkar cakap suami. kan?

itu baru soal remeh pasal pakaian. belum sentuh soal agama.

tapi bagi orang pompuan yang mahu belajar menutup aurat tak kira lepas kawin atau sebelum, itu satu usaha yang baik. sebab bab jaga aurat,bukan senang. especially perempuan. banyak benda dia kena tutup dia kena jaga.kalau yang dah kawin, nak belajar tutup jaga aurat demi suami, patut dipuji. dan patut sang suami kena paham kena bantu dia. pelan-pelan.

jadi,orang lelaki pilih orang pompuan yang menutup aurat sebagai isteri ni bukan apa, dah kurang satu beban dia dalam mendidik isteri dia nanti. itu saja. bukan kira orang pompuan yg jaga aurat ni baik, alim, lemah lembut, hormat orang tua. tak tak. cuma dari sudut kewajipan menjaga aurat tu saja

bagi aku, kalau nak memilih isteri nanti, yang paling penting, adalah isteri itu nanti jenis orang yang sanggup belajar berubah jadi lebih baik dari zaman dia bujang dulu, dan paling mustahak, dia sanggup dan mahu taat pada suami dia.



pakai tudung labuh pun kalau derhaka pada suami, tak guna jugak kan?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan