yang tak berapa berhingus

Sabtu, 27 April 2013

"saya bukannya nak jadi gangstar bang."

 adalah itu hari berjalan jalan di sebuah shopping komplek.

ternampak ada satu booth menjual gajet kegilaan manusia zaman sekarang.

dah kita pun gila, kita pun pegi juga.

sambil sambil mendengar salesman duk cerita pasal gajet itu ini, ada sorang bro ni, muncul.

kalau ditelah, bro ni macam ahli angkat besi. badan badang habis.

kebetulan dia pun tengah belek gajet yang sama yg aku tengah belek.

so kita pun berduet sama lah membelek gajet itu.

"bro pun minat gajet ni jugak ka?" dia tanya.

"minat jugak. yelah. boleh ganti laptop. nak angkut pi sana sisni laptop, jenuh. berat." aku jawab sambil menonyoh gajet touch sreen itu.

"oh. bro keja apa?" dia tanya balik.

"tak keja lagi. baru stadi."

"bro stadi apa? kat mana?"

"kat maktab. cikgu soon-to-be."

dia diam. dia pandang aku atas bawah. bawah atas.atas bawah.

"hang jadi cikgu? boleh ka hang jadi ni? badan hang kecik. camna anak murid tengok hang nanti. sure kena buli punya. hahaha."

aku tahan.tahan rasa mendidih. rasa nak penerajang. tapi badan dia besaq habak hang. kalu aku buh penampaq, aku tak yakin dia akan rasa efek azab pelempangku ini. silap silap, rezeki aku kutip gigi sendiri berterabur di kompleks membeli belah.

dan oleh itu, aku maintain. maintan sabar. maintain cool.

"aku rasa la kan, kalau hang pi sekolah nanti. mesti budak2 pandang rendah kat hang. hang marah pun nanti budak budak buat tak tau ja. hang mengajar nanti, budak dok main kat belakang." dia tambah tahap mendidih lagi.

perlahan-lahan, aku letak gajet yg dari tadi aku pegang. dengan lafaz memuji Tuhan, melepaskan nafas secara teratur.

"jadi cikgu ni bang, bukan nak jadi macam gengster. perlu badan katang besar gedabak semua. kita jadi cikgu ni bukan nak ajar bebudak pi berentap. kita nak bagi depa ilmu.bagi depa paham soal hidup."

"buat apa badan besar tapi otak lagi kecik dari semut? kita bukannya nak bagi budak budak takut ke kita. kita mau depa punya respect. bila dia respek, kita ni sampai mati pun dia akan ingat. tapi kalau dia takut, kita suruh dia buat apa pun dia buat. tapi dia takkan tahu apa sebab kita suruh dia buat itu ini."

"kalau kita ajar depa erti tumbuk orang tanpa tanya, pi hentam dulu baru bagi salam, boleh ka kita jamin masa depan depa takkan jadi regular customer kat lokap, penjara,pusat pemulihan dan yang sewaktu dengannya?"

"abang tengok gajet ni. dia kecik tapi dia boleh lawan fungsi satu komputer. ni yang kita kata smart. kecil tapi power. tapi kalau abang jenis nak yang satu gajet sebesar gajah tapi fungsi macam zaman batu punya teknologi, ikut abang lah. tapi yang tu kita kata tak cerdik punya spesis manusia dalam alam semesta"

"saya dah 6 bulan kat sekolah bang.takda pun lagi anak murid yang buli saya. takda pun lagi yang pandang rendah ke saya. sebab saya bukannya  jadi gengster kat sekolah."


last last bro tu beli gajet yg dia belek tu. tapi dengan muka yang pahit. pahit dengan 'penumbuk' yang aku bagi. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan